17 / Вересень, 2025

Проєкт Державного бюджету України на 2026 рік зареєстровано у Верховній Раді України – законопроєкт №14000.

На 2026 рік передбачені доходи місцевих бюджетів в розмірі 873,8 млрд гривень,
з них:
838,7 млрд гривень – це доходи загального фонду, а
35,0 млрд гривень – спеціального.

Зменшення з 64 до 60% ПДФО частки зарахування до бюджетів громад, передбачене Урядом в законопроєкті, суперечить позиції Асоціації міст України, яка наполягає на збереженні в доходах громад 64% ПДФО, що становитиме 15,9 млрд гривень.

Законопроєктом реєстр. №14000 також передбачено в частині горизонтального вирівнювання бюджетів територіальних громад:

- базову дотацію для 1022 бюджетів громад в обсязі 27,5 млрд гривень;

- реверсну дотацію для 181 бюджетів громад в сумі 18,4 млрд гривень.

Це суперечить позиції Асоціації міст України, яка наполягає на збереженні коштів реверсної дотації в бюджетах громад.

Асоціація міст України запропонувала використовувати при розрахунку показників горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів на 2026 рік дані Державної служби статистики України та кількість ВПО за інформацією Міністерства соціальної політики, сім’ї та єдності України.

Окремими програмами проєкту Держбюджету на 2026 рік передбачено фінансування за такими напрямками життєдіяльності громад:

⇒ Підтримка громад, що постраждали від збройної агресії рф

36,1 млрд гривень додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф, – 14,3 млрд гривень такої дотації розподілено між бюджетами територіальних громад, решта суми щоквартально розподілятиметься протягом 2026 року.

Асоціація міст України у пропозиціях до бюджетних законопроєктів на 2026 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин відзначила важливість збереження підтримки громад, що постраждали від збройної агресії рф, на рівні не менше 37,0 млрд гривень.

Вилучення залишків коштів місцевих бюджетів тимчасово окупованих рф територій передбачено статтею 42 законопроєкту реєстр. №14000.

Це зупинить фінансування муніципалітетами будівництва житла для внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій та роботу центрів соціального та психологічного забезпечення цих людей, релокованих дитячих садочків, шкіл, лікарень, реалізації соціальних програм, підготовку до відбудови, що напрацьовується в Секції Асоціації міст України з розвитку деокупованих і тимчасово окупованих громад.

⇒ Відновлення муніципальної інфраструктури

2,7 млрд гривень на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України;

987,1 млн гривень на реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України;

740,3 млн гривень субвенції на реалізацію проектів у рамках Програми з відновлення України ІІІ;

продовження функціонування Фонду ліквідації наслідків збройної агресії із спрямуванням його коштів на виплату компенсації за знищені / пошкоджені об’єкти житлового призначення, завершення проектів, реалізація яких у попередніх бюджетних періодах здійснювалася за рахунок коштів цього фонду, відновлення об’єктів інфраструктури, пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання, а також відновлення пошкоджених об’єктів житлового призначення;

2 млрд гривень на Державний фонд регіонального розвитку.

Асоціація міст України запропонувала передбачити додаткове фінансування з державного бюджету на підготовку змін до генеральних планів населених пунктів і детальних планів територій, передбачити Державний фонд регіонального розвитку в обсязі не менше 30 млрд гривень, відновити сплату пайової участі у розвиток інфраструктури населеного пункту.

⇒ Освіта

103,7 млрд гривень освітньої субвенції.

Здійснити розподіл освітньої субвенції між бюджетами територіальних громад у додатку №5 до Державного бюджету України та визначити обсяг освітньої субвенції на 2026 рік не менше 124,6 млрд гривень наполягає Асоціація міст України.

53,8 млрд гривень на програму з підвищення престижності праці у сфері освіти.

Міністерство фінансів України повідомило, що цей ресурс планують спрямувати на підвищення зарплат учителів на 50 % (з 01.01.2026 – на 30 %, з 01.09.2026 – ще на 20 %).

14,4 млрд гривень субвенції на забезпечення харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти притому, що Асоціація міст України заявляє фінансову потребу на забезпечення встановлених державою пільг щодо безкоштовного харчування у закладах освіти в розмірі 28,7 млрд гривень.

450 млн гривень субвенції для підтримки осіб зособливими освітніми потребами;

150,0 млн гривень субвенції на програму «Нова українська школа»;

12,5 млрд гривень на реалізацію публічних інвестиційних проектів, в тому числі:

- 5 млрд гривень на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (облаштування укриттів);

- 3 млрд гривень за програмою «Нова українська школа»;

- 2 млрд гривень на шкільні автобуси;

- 1 млрд гривень на модернізацію їдалень (харчоблоків) закладів освіти;

- 1 млрд гривень на модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивностіосвітнього простору;

- 500 млн гривень на протипожежний захист закладів, що надають загальну середню освіту.

Щодо субвенцій у сфері освіти Міністерство освіти і науки України повідомляє, що не подало до проєкту розподілів субвенцій між бюджетами територіальних громад у зв’язку із відсутністю верифікованих даних щодо реального контингенту учнів, суттєвими міграційними процесами та загалом відсутністю чітких критеріїв щодо удосконалення розподілу освітньої субвенції на 2026 рік.

⇒ Соціальний захист та соціальне забезпечення

5,7 млрд гривень субвенції на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення пільговим категоріям населення;

2,9 млрд гривень субвенції на забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;

1,1 млрд гривень на реалізацію публічного інвестиційного проекту із розвитку ветеранських просторів;

1 млрд гривень нової субвенції на будівництво нового житла, реконструкцію, переобладнання існуючих будинків, гуртожитків, приміщень для формування фондів житла тимчасового проживання;

833 млн гривень на реалізацію програми публічних інвестицій із забезпечення житлом дитячих будинків сімейного типу;

356,5 млн гривень субвенції на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)»;

13,8 млн гривень субвенції на проєктні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, підтримку малих групових будинків та забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа.

На необхідності закріпити фінансування виключно за рахунок коштів державного бюджету пільг з перевезення окремих категорій громадян та послуг зв’язку, встановлених державою, наполягає Асоціація міст України, адже з державного бюджету не фінансуються гарантовані законом пільги з перевезення та послуг зв’язку в обсязі 22,7 млрд гривень на рік.

⇒ Охорона здоров’я

191,6 млрд гривень на Програму медичних гарантій обслуговування населення;

3,5 млрд гривень на реалізацію публічних інвестиційних проектів у сфері охорони здоров’я;

2,95 млрд гривень додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я;

1,1 млрд гривень субвенції на підтримку окремих закладів охорони здоров’я (на заготівлю донорської крові, лікування дітей хворих на орфаннізахворювання, проведення огляди водіїв).

⇒ Житлово-комунальне господарство

15,2 млрд гривень субвенції на компенсацію різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води.

Разом з тим, на бюджетних консультаціях з Мінфіном, що відбулись 9 вересня 2025 року, Асоціація міст України зазначила про фінансову потребу на погашення державою заборгованості з різниці в тарифах на послуги теплопостачання, водопостачання та водовідведення складає 67 млрд гривень.

У проєкті Держбюджету-2026 також передбачено:

Резервний фонд в обсязі 35,6 млрд гривень;

732,5 млн гривень дотації на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності у 2025 році.

Асоціація міст України наполягає на компенсації усіх пільг з місцевих податків, які встановила держава.

20,0 млн гривень субвенції на компенсацію ризику населенню у зоні спостереження.

Асоціація міст України звертає увагу на необхідність виконання норм Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» та відповідно спрямування до бюджетів територіальних громадкошти від збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, у розмірі 1% від обсягу реалізації електроенергії, що виробляється атомними електростанціями, тобто в обсязі 1,9 млрд гривень.

Асоціація міст України наполягатиме на врахуванні наданих нею пропозицій для забезпечення фінансової спроможності територіальних громад при розгляді проєкту Держбюджету-2026 Верховною Радою України та розраховує на консолідацію зусиль для збереження й розвитку місцевого самоврядування України.

 

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)